Walter Rast (1965, KABK Den Haag)
Het werk van Walter Rast is ‘stevig’ van uitstraling en consistent uitgevoerd met een sobere, maar mooie en effectieve kleurvoering. Zoekend naar puurheid is alle teveel aan kleur weggelaten.
Opmerkelijk is altijd de geraffineerde behandeling van het materiaal. Materiaalgebruik speelt dan ook een belangrijke rol in het werk. Zand, cement, pure pigmenten, metaal en papier worden met verschillende technieken op het schilderij aangebracht en zorgen voor een gelaagd, geleefd uiterlijk. Stukken lood en flinters bladgoud verbeelden door hun tegenstelling de dualiteit in het leven, een steeds terugkerend thema in het werk. Maar ook symboliseren zij de alchemistische drang van de mens om goud te scheppen.
Wanneer het uitgangspunt bepaald is ontstaat het werk intuitief. Alle invallen en vondsten die zich tijdens het werkproces voordoen zijn daardoor terug te vinden. De werken krijgen daardoor een grote spontaniteit, meer dan in een van tevoren uitgedacht concept.
Een spel van rauw ingekraste teksten geven de werken een extra poëtische lading. De gebruikte teksten zijn van de kunstenaar zelf, ontleent aan de Genesis of van dichters als Beaudelaire en Shakespeare.
Zulke ingekraste teksten doen denken aan de Griekse term ‘palimpsest’. Dit is het over elkaar heen inkrassen van berichten in steen, die door de tijd heen, als steeds zwakker wordende echo’s, bijna onleesbaar worden.
Over het gebruik van letters valt op te merken dat dat de kunstenaar gefascineerd geraakt is door ingekraste teksten op ruïnes in bijv. Pompeï. Ook inscripties op middeleeuwse tombes in de Sta.Chiara in Napels hebben geïnspireerd tot het gebruik van zog. randschriften.
In het huidige werk verschijnen er veel mensfiguren . De figuren zijn primitief vormgegeven en doen denken aan prehistorische rotsschilderingen. Het verschijnen hiervan is een ontwikkeling die de kunstenaar zichzelf ‘toestaat’. Je kan ze zien als illustratie van de soms moeizame relaties die er zijn tussen man en vrouw.
Het werk is decoratief in de gunstige zin van het woord. Niet in díe zin dat het uitsluitend naar schoonheid tendeert, maar dat het eveneens zoekt naar inhoud. De oervormen die dit in het werk oplevert, lijken intuïtief te verwijzen naar oude verhalen, hierin geleid door materiaalgebruik, vormen, kleuren en het spelen met tekst.
Exposities
2013
Galerie Année - Haarlem
Galerie De Kunsten - Deventer
Galerie RudolfV - Amsterdam
2012
Art14 - Brugge
Affordable Art Fair Hamburg - Hamburg
Art & Antiques Fair 's-Hertogenbosch - Rosmalen
Art Laren - Laren
2011
Galerie Witt - Dordrecht
Art & Antiques Fair -Den Bosch
Open Art Fair - Utrecht
Galerie ArtiShock - Rijswijk
Lineart - Gent
2010
Lineart - Gent
Galerie RudolfV - Amsterdam
Open Art Fair - Utrecht
Pulchri Studio – Den Haag
2009
Brgge Art Gllry - Brugge
Tentoonstelling de Kring - Amsterdam
Galerie Année - Haarlem
de Galerie - Den Haag
Galerie Lambèr - Valkenswaard
Galerie Witt - Dordrecht
2008
Lineart, The Art Fair - Gent (Be)
Arti 08 - Den Haag
Atelierroute - Delft
Open Art Fair - Utrecht
Galerie Arti-Shock - Rijswijk
Galerie Miya - Hellevoetsluis
Galerie Witt - Dordrecht
Galerie Année – Haarlem
Pulchri Studio – Den Haag
2007
Arti07 – Den Haag
Galerie Arti-Shock – Rijswijk
Museum Rijswijk - Het Tollenshuis – Rijswijk
Galerie MOOI – Noordwijk
2006
Pulchri Studio, voorjaarstentoonstelling – Den Haag
Kunst op de Brink, galerie Brauckmann – Laren
GEAF – Hilversum
Année aan zee, galerie Année – Bloemendaal
AFA Rosmalen, galerie Miya – Rosmalen
Miljonair Fair, galerie Miya – RAI Amsterdam
De Plataan – De Lier
2005
Pulchri Studio “op klein formaat”, “handschrift van de kunstenaar” – Den Haag
“Indische Zomer” – Den Haag
2004
Pulchri Studio – Den Haag
Leyden Arts & Antiques Fair – Leiden
Galerie Année – Haarlem
2003
Pulchri Studio – Den Haag
2001
Arti Forum – Voorburg
Galerie Année – Haarlem
Galerie Lambèr – Valkenswaard
Het land dat in mij woont (project) E.V.O.2 – Poeldijk
2000
Galerie Lambèr – Valkenswaard
Galerie ’t Weefhuis – Nuenen
Galerie Année – Haarlem
1999-2000
Kunst en Vliegwerk (project) E.V.O.2 – Poeldijk en div. steden1999
Brauckmann Galerie – Heemstede
Galerie ’t Weefhuis – Nuenen
1998
Galerie Luca – Zaltbommel
Brauckmann Galerie – Heemstede
1997
Brauckmann Galerie – Heemstede
Holland Art Fair – Den Haag
Arti Forum – Voorburg
1996
The Gallery, Jonge Garde II – Laren
Holland Art Fair – Den Haag
The Gallery, Jonge Garde I – Laren
Brauckmann Galerie – Heemstede
Arti Forum – Voorburg
1995
Brauckmann Galerie – Heemstede
Grafiekmanifestatie Inkt – Den Haag
Stadhuis Spijkenisse – Spijkenisse
1994
A.r.t. Galerie – Roosendaal
Culturele Raad Zuid-Holland – Den Haag
Groenteveiling Westland – Poeldijk
1993
Galerie ‘t Oude Raadhuys – Spijkenisse
Galerie Art Propos – Den Haag
Maldoror Galerie – Den Haag
Arti Forum – Voorburg
Werk in bezit van
Tweede Kamer der Staten Generaal – Den Haag
Provinciehuis Zuid-Holland – Den Haag
Siemens – Zoetermeer
Hewlett Packard – Amstelveen
Onderzoekscentrum Sturing en Samenleving – Leiden
Kunstcentrum Delft – Delft
S.B.K. Kunstuitleen – Alphen aan de Rijn
Artotheek 18 – Bergen op Zoom
S.B.K. Friesland – Leeuwarden
Accountantskantoor van Dijk – Noordwijk
Diverse particulieren
Werk te huur bij
Business Art Service – Raamsdonksveer
Publicaties
Westlandsche Courant, 17 september 1999Quint Concept kalender 1999
Quint Concept kalender 1999
Ansichtkaart Stichting Kinderpostzegels Nederland 1998
Ansichtkaart Stichting Kinderpostzegels Nederland 1997
Tableaux (Fine Arts Magazine), mei 1996
Living Art Jaargids ‘97/’98, 100 Jonge Nederlandse Schilders
Living Art Jaargids ‘96, 100 Jonge Nederlandse Schilders
Living Art Jaargids ‘95, 100 Jonge Nederlandse Schilders
Palet (kunstmagazine), nr. 244, maart 1993
Siemens kalender, 1991
Eindexamencatalogus K.A.B.K., 1990
Bestuur in de ongekende samenleving (Herman van Gunsteren en Edith van Ruijven), ISBN 90 5409 1002
Journaal Extra, 21 juni 2000, TV West
NPS, Van Gewest tot Gewest: Kunst op Ameland, november 1997, Nederland 3